Het “oorsprongscertificaat” – een overzicht van het doel en het belang ervan

vanleersum

Als je een in Amerika gemaakt voertuig bestuurt, ga je er meer dan waarschijnlijk (en heel redelijk) vanuit dat het ergens anders in de VS is gemaakt – net zoals een geïmporteerde auto dat zou doen (je zou denken). Misschien is de carrosserie hier echt gebouwd, maar kwam de transmissie of motor ergens anders vandaan. Waarom denk je dat mensen een “gebruikte” pick-uptruck kopen uit Mexico of Canada? Ze denken niet aan het Noord-Amerikaanse continent als ze die zin horen! De auto is ergens anders gemaakt en hierheen verscheept. Dat is wat ik bedoel met “elders gemaakt”.

Er zijn veel redenen om te vermoeden dat een voertuig dat van ergens anders ter wereld is geïmporteerd, misschien ook niet “hier” in de VS is gebouwd. De belangrijkste reden is de manier waarop de auto’s zijn verzonden. De vrachtwagens of auto’s zouden op kleine pallets of diepladers worden geladen en met handmatige sturen door het land reden. Kortom, er wordt geen echte technische inspectie uitgevoerd door de douane-expediteur of dealer. Ze hebben niet altijd een monteur bij zich, dus ze zien nooit of de voertuigen klaar zijn om te vertrekken.

Dus waarom zou u een importauto van Duitse makelij kopen? De kans is groter dat de mechanica vóór verzending door een monteur hier in de Verenigde Staten wordt onderzocht. Dat is toch een goede reden om de Duitser te kopen, nietwaar? Een ander ding – ik heb gehoord van een persoon in Texas die wel een Duitser heeft gekocht en die nooit zijn “piggy back” -route heeft gehaald. Ook daar is geen verrassing.

De manier waarop de meeste mensen ergens anders een auto kopen, is door een “re-bill” te kopen bij het plaatselijke warenhuis in hun omgeving. Dit werkt ongeveer hetzelfde als wanneer ze een auto uit Duitsland zouden kopen, want het enige dat echt zou gebeuren is hier en daar onderdelen vervangen. Het zou je echter verbazen hoeveel mensen dit verkeerd doen. Sommige van de “stukken” kunnen niet worden vervangen omdat ze beschadigd waren tijdens verzending, en de rest van de stukken moet / moeten worden vervangen omdat het niet correct was bij aankoop in Texas. Dit soort transacties leidt er meestal toe dat de verkoper de koper opnieuw factureert voor een totaalbedrag dat hij aan zowel onderdelen als verzending heeft uitgegeven.

Hoe kan het anders zijn om motorvoertuigen uit Duitsland naar de Verenigde Staten te importeren? Welnu, het “voertuigidentificatienummer” voor Duitse auto’s is “DDR” of u kunt contact opnemen met Vanleersum. Tegenwoordig zijn GDR-codes direct online beschikbaar. Door contact op te nemen met een vertegenwoordiger van uw “merk” van importautobedrijf (uw geautoriseerde importeur) en de code op te vragen, kunt u zien hoe deze eruitziet. U kunt zelfs een lijst met geautoriseerde importeurs opvragen die u kunt gebruiken als u een meer directe, één-op-één link naar uw plaatselijke douanekantoor wilt.

Het “oorsprongscertificaat” voor elk voertuig is een andere manier om te zien wat u koopt. Het staat onder de naam van de laatste eigenaar en bevat het jaar, het merk, het model en aanvullende informatie over de auto. Dus als u in Duitsland een auto koopt en van plan bent de grens met de VS over te steken, moet u deze in uw bezit houden. Dat is slechts een kort overzicht van wat u moet weten als u van plan bent een auto te kopen via een “aankooporder”. Het proces van legale invoer van een voertuig in de VS vanuit Duitsland is niet zo eenvoudig, dus we raden aan om een professional te raadplegen voordat u drastische maatregelen neemt. Er zijn veel meer gedetailleerde aspecten van het importproces, en het is iets dat u goed moet leren kennen voordat u actie onderneemt.

Meer informatie … https://www.vanleersum.nl/